Numer 5/2017
Spis treści
3
Pracoholizm – dobrze ubrane uzależnienie
Rozmowa z dr Dianą Malinowską
5
FASD – problem, który nie istnieje?
Adekwatny proces pomocy dziecku z FASD powinien zawierać działania, które pomogą uruchomić mechanizmy plastyczności mózgu
Teresa Jadczak–Szumiło
8
Jak domknąć niedomknięte? Terapia następstw traumy szokowej
Zakodowane w pamięci niejawnej intensywne wspomnienia, które nie zostały zintegrowane w pamięci, są jakby odłączone od umysłu, mogą leżeć u podstaw częstych problemów, np. nadmiernego pobudzenia, stanów dysocjacji, intensywnych emocji, odrętwienia, odcięcia od ciała, otępienia i różnych form ponownego odgrywania traumy np. flashbacków, nawracających przytłaczających wspomnień...
Robert Haściło
15
Znaczenie spontaniczności w procesie zdrowienia u Dorosłych Dzieci Alkoholików
W życiu dziecka alkoholika główną emocją, która jest bardzo cicha i przez to „grzeczna”, jest lęk. Izoluje on i wycofuje dziecko z jakiejkolwiek aktywności. Lęk o to, czy nie jest się za głośno, lęk o to, w jakim stanie wróci rodzic, czy dziś będzie awantura w domu...
Katarzyna Czerwonka
17
Środowisko rodzinne a depresja
W dobrym, naturalnym środowisku buk pospolity może żyć aż trzysta lat. Jeśli jednak ingerencja człowieka, szkodników, warunków atmosferycznych jednorazowo lub permanentnie wpłyną w niekorzystny sposób na drzewo, jego życie ulegnie skróceniu. Początkowo zaczniemy obserwować utratę liści i pogorszenie ich jakości, następnie konary zaczną się opuszczać i zobaczymy kolejne symptomy zniszczenia
Anna Wantuła
20
Grupa jako Schronienie
Kobiety mają bardzo silne pragnienie, by być razem, ale jednocześnie pomiędzy nimi jest wiele nieujawnianych konfliktów, agresji i rywalizacji
Magdalena Kotyza
25
Psychologiczne aspekty samoobrony w pracy z kobietami dotkniętymi przemocą – z doświadczeń własnych psychologa
„Pewien młody człowiek kończył właśnie swoją naukę i wkrótce miał stać się nauczycielem. Jak wszyscy dobrzy uczniowie chciał rzucić wyzwanie nauczycielowi oraz rozwinąć własny sposób myślenia. Schwytał ptaka w dłoń i z ptakiem w ręku poszedł do swojego mistrza. Nauczycielu, czy ten ptak jest żywy czy martwy? – zada mu pytanie.
Jego plan był następujący: jeśli nauczyciel powie, że jest martwy, otworzy rękę, a wtedy ptak odleci. Jeśli natomiast odpowie, że ptak jest żywy, zgniecie ptaka w palcach. Tak czy inaczej, bez względu na odpowiedź, nauczyciel pozostanie w błędzie.
– Czy ten ptak jest żywy, czy martwy? – zapytał młody człowiek. Mistrz zastanowił się, spojrzał uczniowi w oczy i rzekł – Mój drogi uczniu, myślę, że los tego ptaka leży w Twoich rękach.” Paulo Coelho
Barbara Razik–Polowczyk
27
Superwizja dojrzewająca
Superwizja, jako aktywność wspierająca profesjonalizm psychoterapeutów oraz ich stały rozwój zawodowy, wydaje się dziś w sposób oczywisty niezbędnym i naturalnym elementem naszej pracy
Iwona Kołodziejczyk
29
Między pacjentem a terapeutą
Właściwe rozumienie relacji jest ważnym źródłem wiedzy o pacjencie, wpływa na świadome kierowanie procesem terapii i chroni przed wypadaniem z roli terapeuty
Agnieszka Kolano
30
Obserwacje dotyczące problemów superwizantów
Uzależnienie coraz trudniej traktować tylko jako wydzielony
i autonomiczny problem pacjenta, coraz większego znaczenia
w poznawaniu choroby odgrywa kontekst uwarunkowań przyczynowych oraz tych wynikających z szerszej patologii lub obszarów zdrowia ludzi
Rajmund Janowski
32
O patologiach społecznych słów wiele
Coraz częściej do rodziców słane są apele, by starali się odzyskiwać kontakty ze swoimi dziećmi, gdyż jedynie pozytywna komunikacja może ocalić je od patologii społecznych. Usprawiedliwia to przedstawienie charakterystyki tego, co nazywamy patologiami społecznymi, szczególnie że stwarzają coraz więcej zagrożeń, nie tylko dla dzieci i młodzieży, ale także dla szeroko rozumianego życia społecznego. Ze względu na obszerność problematyki przedstawię ją w dwóch częściach
Henryk Kędzierski